Hielpen verzuimd krachtverschil uit te drukken in score

Er staat een noordelijke wind en het regent in de ochtend van zaterdag 20 april. Van het mooie weer van vorig weekend lijkt weinig meer van over te zijn. Naarmate de tijd verstrijkt en het middag is geworden klaart het op en laat de zon zich zien. Naast dat de zon zich laat zien op Sportpark de Meenskar laat een fitte Meiland zich zien. Dit is een vertoning die wij dit seizoen nog weinig hebben meegemaakt op de zaterdag. De andere selectieleden verzamelen zich ook in de kantine en om 14:00 uur wordt de kleedkamer opgezocht. Deze kleedkamer begint toch wat te klein te worden voor onze steeds groter wordende selectie. Onze 16-koppige selectie, plus technische staf en geblesseerden hebben een plekje gevonden. Wido zijn papierwerk hangt op het bord en steekt daarom ook van wal met de wedstrijdbespreking. Te beginnen met de spreuk van de week; ‘Nog drie finales’. Het moge duidelijk zijn waar deze op slaat. Vandaag drie punten thuis houden betekent dat we achterover kunnen leunen en zien wat de concurrentie einde van de middag doet; concurrent Arum speelt om 17:00 uur tegen LSC in Sneek. Voordat dat zo ver is moet eerst de eigen plicht worden gedaan. Na de woorden van Wido wordt het veld opgezocht voor de warming-up. Hierin blijkt dat er met volle focus richting de wedstrijd word gewerkt. De fitte Meiland pakt zo goed als alles bij het afwerken, ongekend.

In de kleedkamer worden de laatste aanmoedigende woorden gezegd door Wido, hierna komen de spelers van Hielpen en Woudsend het bruggetje af richting het veld. Nadat onze pupil van de week het goede voorbeeld heeft gegeven is het iets over drie uur en geeft de scheidsrechter het startsignaal van de wedstrijd. Opstelling Hielpen: Hessel ‘Meiland’ - Gert-Jan ‘Bokkie’, Sjoerd ‘Sopleppel’, Bastiaan ‘Bassie’ ©, Hotze ‘Mo’ - Douwe ‘De Do’, Joonyke ‘Messi v de Meenskar’, Sander ‘Sjans’ - Robert ‘Daddy’, Remco ‘Abba’ en Robin ‘Poeisz’. Wisselspeler van vandaag: Jelmer ‘Aete Henry’, Daniël ‘Likjen Jappe’, Luut ‘Mr. Pizza’, Thomas ‘De Tank’ en Tim ‘Kroontje’.
Het goed presterende Woudsend mag achterin de bal wat rond tikken, als bal een linie naar voren werd gebracht werd er volle druk gespeeld door Hielpen. Hierdoor was de eerste helft een gemakkelijke prooi voor Hielpen. De topfitte Meiland heeft zelf in de gehele wedstrijd, op de warming up na geen duik hoeven maken. Een makkelijke middag, op een prachtig zondagsschot na. Daar later meer over. Eerste helft is Hielpen heer en meester. Na een paar waarschuwingsschoten laat Sjans er geen gras over groeien en legt de bal rustig in het hoekje na afgeven van Abba, 1-0 Hielpen na twaalf minuten op de klok! Het is wonderbaarlijk te noemen dat het tot minuut 41’ moet duren dat de tweede bal erin vliegt aan Hielper-kant. Na een goede corner van Daddy knikt Abba raak, 2-0 Hielpen! Met deze stand word er ook gerust. In de rust werd er wat bijgepraat en had De Do alweer suggesties voor de derde helft. Meiland baalde dat hij niks te doen had, knap gesprekstof voor in de rust.

Tweede helft ging van start. Ik schaf voor de eerstvolgende wedstrijd een kladblok aan, want ik kon het niet op twee handen tellen hoeveel kansen op goals werden gemist door ons aller eerste. Waar we de vorige twee seizoenen moeite hadden om tot kansen te komen, is dat dit seizoen zeker geen moeilijk punt voor de mannen van ons eerste. Doordat de verschillende eindstations van de goedlopende aanvallen niet scherp waren, bleef de marge ‘maar’ twee. In de tweede helft mochten de wisselspelers ook minuten maken omdat het eigenlijk al een gespeelde wedstrijd was, gezien het spelbeeld. Tot minuut 90’. De mooiste goal van de middag waren voor de gasten. Spits van Woudsend kreeg een hoge bal ten hoogte van zestien meter lijn van de linkerkant toegespeeld, die aarzelde niet en haalde venijnig uit met zijn rechterwreef via de binnenkant van de paal belandde de bal achter Meiland! Als zelfs een fitte Meiland een bal niet kan houden, weet je dat het een goede goals was. 2-1! Van daadwerkelijke spanning daarna was niet meer sprake, scheidsrechter die overigens niet uit de middencirkel vandaan is gekomen + her en der nog wel wat overtredinkjes mistte vond het wel welletjes geweest. Einde wedstrijd. Resultaat behaald, maar het krachtverschil zeker niet uitgedrukt.
De nazit was er niet minder gezellig om. De vierde zege op rij was binnen, achterover leunend, met een groene kegel in de handen, konden we het scoreverloop van LSC-Arum bijhouden. Helaas blijft de spanning om de derde periode onverminderd spannend, Arum wint uit van LSC en daardoor gaat Arum samen met Hielpen uitmaken wie de derde periode gaat pakken. Enerzijds helaas, aan de andere kant zien we vol vertrouwen uit naar de laatste twee wedstrijd met onder andere de directe strijd met Arum voor de derde periode.

Voor de aankomende twee weken geen competitievoetbal. 11 mei mogen we thuis aantreden voor de laatste thuiswedstrijd dit seizoen tegen LSC… Daarna volgt op 18 mei de clash met Arum, in Arum. Noteer beide data in de agenda!

Scoreverloop:
12’ goal Sjans assist Abba (1-0)
41’ goal Abba assist Daddy (2-0)
90’ Goal Woudsend (2-1)

Wissels: