Hielpen komt op de Meenskar tekort tegen HJSC

Om de goede klassering in periode twee en in de competitie te behouden moet er deze week een resultaat gehaald worden thuis tegen HJSC uit de Hommerts. De tegenstander van deze week is terug te vinden op een verdienstelijke tweede plek, een punt achter lijstaanvoerder NOK. Om hen in het kielzog te blijven houden moeten de gasten ook een resultaat halen in Hielpen. Een wedstrijd waar voor beide partijen belangen op het spel staan. De heenwedstrijd werd ongelukkig verloren met 2-0 in de Hommerts. Hierdoor heeft ons aller eerste wel wat goed te maken.

Het is de eerste zaterdag van maart. Je weet wat ze zeggen: ‘Maart roert zijn staart’. De dag begint met een prachtig voorjaarszonnetje waar je U tegen zegt. Na een goede trainingsweek zoeken onze talenten omstreeks 13.10 de kantine op van Sportpark de Meenskar. Er word genoten van het voorjaarszonnetje met een bakkie. Tijdens het bakkie halen versprak Hessel ‘Meiland’ zich al, hij meende dat Bastiaan ‘Bassie’ naast hem stond maar dit was het nieuwe lid van de TC; Durk ‘Mountain’.  Kan die beste jongen ook niks aan doen, hij heeft ons allemaal al een paar weken niet gezien in verband met aanwezigheidsplicht in Oostenrijk.. Hopelijk is de scherpte er weer als het balletje rolt.

Om 13:30 wordt de kleedkamer opgezocht onder leiding van de trainer. Die afgelopen week met een mooi interview over onze club en onze ambities als team in het maandblad Bolsward-IJsselmeerkust was te zien (leestipje). Met een nagenoeg fitte selectie was het keuzes maken voor de TC. Na het benoemen van de opstelling werd het plan de campagne besproken en werd de heenwedstrijd aangehaald, hoe we daar eigenlijk vrij eenvoudig in de val zijn gelokt door de tegenstander doormiddel van een paar vlijmscherpe counters. Vandaag zaak om hier korte metten mee te maken.

Het veld werd iets voor 14:00 uur opgezocht. Wat er goed bij lag, een kleine s/o naar de veldmeester is zeker op zijn plaats, voor het maaien en het vlak maken van het veld. Genieten van het voorjaarszonnetje werd er een warming-up gedaan. De gasten uit de Hommerts hadden het veld ook opgezocht. Na wat pass en trap oefeningen en lijnvoetbal werd ‘Meiland’ opgezocht voor het afronden. Wat bleek, ‘Meiland’ was scherp teruggekomen van zijn trainingskamp uit Oostenrijk bleek uit een paar ouderwetse katachtige reddingen. Hierna werd de kleedkamer nog opgezocht voor de laatste bemoedigende woorden: ‘Als we wat willen, moeten we ons vandaag laten zien!’. De leidsman van vandaag gaf aan dat we richting het veld gingen, de Meenskar was ondertussen al wat voller gelopen. Leuk weetje over de scheidsrechter van vandaag: deze beste man heeft vijf(!) voornamen. Terug naar dingen dien wel belangrijk zijn, de opstelling van Hielpen: Hessel ‘Meiland’ – Luut ‘Mr. Pizza’, Sjoerd ‘Sopleppel’, Bastiaan © ‘Bassie’, Thomas ‘De Tank’ – GJ ‘Bokkie’, Jelmer ‘Aete Henry’, Yvo ‘Bob’ – Sander ‘Sjans’, Remco ‘ABBA’ en Robert ‘Daddy’.

In tegenstelling tot de heenwedstrijd was het HJSC die het balbezit naar zich toetrok in de eerste helft. Wederom veel op zoek doormiddel van ballen in de hoeken opzoek naar de vlugge buitenspelers. Dit leidde tot een aantal gevaarlijke momenten voor de gasten uit de Hommerts. In minuut 15’ kreeg HJSC loon naar werken en werkte het speeltuig via Herre Bosma in het net achter ‘Meiland’. Het lijkt wel alsof Hielpen altijd achter moet komen om zichzelf wat op te scherpen. Na de 0-1 werd er beter gevoetbald, was er meer balbezit en waren er een aantal mogelijkheden voor het doel van HJSC. Op een paar hachelijke momenten na bij corners en afgevallen ballen, dichtstbij was ‘Aete Henry’ nog met een prachtige bal vanaf een metertje of twintig. Maar, de veldspeler van HJSC die is omgeturnd tot keeper redde katachtig. Een 1-1 ruststand had verdiend geweest voor onze talenten, maar dan moet het speeltuig wel in het netje belanden. Dit deed het niet en werd de kleedkamer opgezocht met een 0-1 achterstand.

In de rust werd ‘Sopleppel’ gewisseld voor Douwe ‘De Do’. Op deze wijze was het plan om er voetballend meer onder de druk van HJSC weg te voetballen. Daarnaast werden onze talenten nog ietwat opgescherpt, er mocht wel een tandje bij als we een resultaat willen neerzetten vandaag.

Nog geen minuut later na het begin van de tweede helft lag de bal in het netje, aan voor ons de verkeerde kant welteverstaan. Een hoge bal kwam tussen verdediging en ‘Meiland’ in waardoor Ramon Raap HJSC  hun marge kon verdubbelen ondanks een verwoede poging van ‘Bassie’ om de bal van de lijn te halen. Als dit het begin is van de tweede helft houdt ik mijn hart vast, zo ook de rest met een groengeel hart.

Gelukkig lieten we ons niet geheel van de mat aftikken. Maar in de tweede helft bleek dat als Hielpen niet op volledige scherpte speelt tegen een makkelijk voetballende tegenstander het een moeilijk verhaal blijkt te zijn om een resultaat te halen. Gelukkig is daar de altijd-scorende ‘Abba’ om de aansluiting op te pakken in minuut 55’. 1-2.
Hierna volgde een drietal goals van HJSC door kinderlijke fouten waar ik niet eens de moeite voor ga nemen om het uit te schrijven. In minuut 90’ maakte ‘Abba’ er 2-5 van. Op papier valt het resultaat nog mee, aangezien de score veel dikker uit had kunnen vallen.
De felicitaties zijn voor HJSC die vandaag verdiend heeft gewonnen. Ook is het mooi dat ze een capabele grensrechter hebben weten te vinden!

Voor Hielpen is het geluk dat de concurrenten voor plek vier in de competitie ook misstappen hebben gemaakt. De periodetitel kunnen we voor nu vergeten, maar plek vier hebben we volledig in eigen hand. Aankomende zaterdag is de uitwedstrijd tegen NOK op Sportpark de Skelp. De aftrap is om 14:30, hopelijk zien wij onze twaalfde man dan ook!