Zonder strijd geen overwinning!

Na de verliespartij op 22 april in een tegen Espel met 3-1 stond op 29 april de wedstrijd tegen Bakhuizen op het programma. Deze wedstrijd is afgelast vanwege het overlijden van een van de leden van Bakhuizen. Afgelopen dinsdag 9 mei stond de inhaalwedstrijd tegen Bakhuizen op de planning. De mannen van Kerst Heida en ‘DGL’ mochten zich om 18:30 melden in de kleedkamer. Met een nagenoeg fitte selectie, Sjoerd had zijn vijfde gele prent gehad in de voorgaande wedstrijd dus die mocht de wedstrijd vanaf de zijkant aanschouwen samen met Sander. Sander ontbrak tussen de lijnen vanwege een enkelblessure opgelopen in duel met zichzelf op de training.

Het was een dag die werd gekenmerkt door het ‘sûterige’ weer; het was de hele aan het miezeren. Deze luchtvochtigheid deed het biljartlaken van ons meer dan goed. Na een warming-up, die voor de verandering eens niet gehaast was; er was zelfs tijd over om lekker rustig een balletje rond te tikken voordat er een positiespel en een afrondvorm werd afgewerkt. Wat als erg fijn werd ervaren door gelegenheidsaanvoerder van de dag Remco ‘Abba’ Kuipers.

Om 19:30 betraden de volgende 11 mannen namens Hielpen aan de aftrap: Hessel ‘Meiland’ Kuipers – Thomas ‘De Tank’ Smits – Durk ‘The Mountain’ – Hotze ‘Mo’tje’ Sikkes – Luut ‘Pizza’ de Jong – GJ ‘Bokkie’ Bokma – Jelmer ‘Aete’ Bokma – Douwe ‘De Do’ de Jong – Robert ‘Daddy’ Stallman – Remco ‘ABBA’ Kuipers – Daniël ‘Daantje’ Zweed. Na natuurlijk de bemoedigende woorden vooraf door trainer Heida en DGL. Deze woordjes vooraf eindigen altijd met de oneliner van Heida: ‘Zonder strijd geen overwinning’. Deze oneliner werd in deze wedstrijd duidelijk uitgedragen door de 11 van Hielpen.

Waar het tegen Espel vooral aan laakte; duelkracht en het willen werken voor elkaar. Was er vanaf de eerste minuut tegen Bakhuizen een serieus team aan de aftrap begonnen die de duels niet schroomden en voor elkaar door het vuur wou gaan. Dit resulteerde in een wedstrijd waar Hielpen vanaf de eerste minuut het heft in handen had. Via meerdere goedlopende aanvallen kwamen de voorhoedespelers van ons meerdere malen in doelrijke posities. Bakhuizen probeerde aan de andere kant via speldenprikjes in de counter wat terug te doen via de snelle voorhoedespelers. Het grootste gedeelte van deze speldenprikjes werd onschadelijk gemaakt door de verdediging en her en der mocht Hessel wat balletjes oprapen.

Tot de 35e minuut had Hielpen het overwicht nog niet uitgedrukt in goals. Wél in kansen. Deze werden vakkundig om zeep geholpen door de mannen van Heida. Maar degene die bij drie halve kansjes er toch altijd een weet in te prikken deed dit ook in deze minuut. ‘ABBA’ stond op de goede plek om een goede assist van de pijlsnelle ‘Daantje’ achterwaarts binnen te koppen. 1-0 Hielpen. In het resterende gedeelte van de tweede helft probeerde Bakhuizen voor rust nog langszij te komen. Dit probeerden zij via de goed spelende nummer 10 Redmer Bruinsma en snelle nummer 7 Steven van der Pal. Maar doordat zij goed op de huid werden gezeten door directe tegenstanders ‘Aete’ en ‘Pizza’ bleef de gelijkmaker uit; op een hachelijk moment na, een bal die op de kruising dwarrelde waardoor ‘Meiland’ bijna een ‘Cillessen-tje’ te pakken had, was Bakhuizen amper gevaarlijk geweest.

In de rust werd Daniël, met een gele prent op zak, gewisseld voor Joon-Yke ‘De Messi van de Meenskar’. Jelmer ‘Aete’ had eveneens een gele prent gepresenteerd gekregen van de leidsman van dienst. De leiding gaf aan dat de tweede helft Bakhuizen moest en dat wij met gebruik van onze Messi in de tegenstoot moesten reageren.

De tweede helft begon ietwat onrustig vanaf Hielpers perspectief. Door wat wisselingen bij Bakhuizen voorin was de communicatie over wie waar stond niet goed. Gelukkig was de goed keepende Hessel daar om in te grijpen bij een aantal kansen in de tweede helft en de verdediging weer op scherp te zetten zoals die in de eerste helft ook was. Door meer inbreng in de tweede helft van Bakhuizen was het voor Hielpen vooral zaak om vast te houden aan de 1-0 voorsprong en geen grote kansen meer weg te geven. Via uitbraken van Robert ‘Daddy’ en Remco ‘Abba’ kwam Hielpen er nog een paar keer gevaarlijk uit. Rond de 70e minuut maakten de moegestreden GJ ‘Bokkie’ (die waarschijnlijk nog niet moe was maar werd gewisseld vanwege een gele kaart) en Douwe ‘de Do’ werden gewisseld voor DJ Jeff en Robin de Roos. Jeffrey viel goed in op de linksback en Robin zijn invalbeurt werd gekenmerkt in veel lopen en een klein foutje. Dit kleine foutje was in de 82e minuut toen er een corner werd weggewerkt van Bakhuizen. De Roos probeerde via een trappende beweging het speeltuig weg te werken, dit lukte maar hier zat een stuk arm bij wat door de scheidsrechter werd beoordeeld als hands. Penalty Bakhuizen. Een uitgelezen kans voor nummer 10 Bruinsma, om Bakhuizen langszij te schieten. Deze schoot de bal kiezelhard tegen de lat! Dit zorgde aan Hielpen kant voor euforie en een extra energie-boost om de laatste 10 minuten door te komen. In een opstootje en een overtreding kreeg het degelijke spelende centrale duo van Hielpen beide een gele kaart. Tevens kregen de gevaarlijkste mannen aan Bakhuizens zijde een gele reprimande. In de 10 minuten kreeg Bakhuizen nog een paar kansjes, maar dit leidde niet tot een goal. Na het laatste fluitsignaal was daar de zwaarbevochten driepunter voor Hielpen!

De volgende horde is aanstaande zaterdag: in een thuiswedstrijd tegen Arum om 14:30 op de Meenskar. Arum is de huidige nummer 4, wat nog speelt om een plek voor nacompetitie. Hielpen heeft de weg naar boven ingezet, tot welke eindklassering dit gaat leiden moeten we nog afwachten. Een mooi affiche in de 5e klasse, hopelijk zien we u zaterdag langs de lijn!

Durk Smeding