Zonder strijd geen overwinning

Zaterdag 3 December stond de uitwedstrijd tegen Bakhuizen op het programma, een tegenstander die enkele jaren geleden nog in de zondag standaard klasse uit kwam. Bakhuizen is ook een tegenstander waar SV Hielpen gemengde gevoelens bij heeft, zo gingen de groen-gelen vorig jaar 2x grandioos onderuit met respectievelijk 0-7 en 9-0. Echter werd er in een doordeweekse inhaalwedstrijd met 1-3 gewonnen. Vooraf wisten we dus dat een resultaat haalbaar was, duidelijk was wel dat er uit een ander vaatje getapt moest worden als die van vorige week waarbij er op sportpark de Meenskar met 0-1 verloren werd van Espel.

Wegens de vele blessures, vakantiegangers en Meijland die, ik citeer: ‘’Dit feest kan ik echt niet missen’’ was er de hele week al enige stress bij trainer en leider. Uiteindelijk is het, na tientallen telefoontjes en honderden berichtjes, toch gelukt om 14 man op het wedstrijdformulier te krijgen. Zo werd Vrijdagavond duidelijk gemaakt dat gastspeler Jens Stallmann, de alsmaar terugkerende vedette Johan Bokma en de jeugdige Eize Wester op het lijstje stonden. Al met al geen ideale omstandigheden voor een wedstrijd die gewonnen moest worden tegen de nummer 12 van de ranglijst.

Om 12:45 werd er koers gezet vanaf de haven. Het was duidelijk dat er na de wedstrijd een zanger in de kantine zou komen, een goed excuus dus om vandaag met de taxi af te reizen naar Bakhuizen. Door een rode kaart in de wedstrijd tegen Espel moest Heida het vandaag doen zonder zijn trouwe assistent. Dit resulteerde in een korte bespreking die zoals elke week afgesloten werd met de welbekende spreuk ‘’Zonder strijd geen overwinning.’’

Vanwege de wedstrijd van het Nederlands elftal werd er vandaag om 14:00 afgetrapt. Vanwege de afwezigheid van Meijland stond gelegenheidskeeper Johan Bokma onder de lat. Daarvoor vormden Jantje Turbo, Kevin, Capitano en Wester de 4-mans verdediging. Het middenveld bestond uit ½ fitboy fc, Aete, Sjans, ABBA en Likjen Jappe. 3D, die ons dit seizoen 20 doelpunten beloofde, mocht het voorin in zijn eentje uitvechten met het centrale duo van de blauw-gelen. Op de bank was er ruimte gemaakt voor Robin, Dirk en Jens.

Ondanks de matige warming-up begon Hielpen goed aan de wedstrijd, zo werden in de eerste minuten van de wedstrijd al kleine kansjes gecreëerd door de mannen van Heida. Deze lijn kon doorgezet worden en resulteerde dus ook in een vroege voorsprong, door een snel genomen vrije trap vanaf eigen helft werd Likjen Jappe gelanceerd die het traag ogende centrale duo van Bakhuizen te snel af was en de bal koeltjes langs de keeper schoof. Door de vroege voorsprong zakte Hielpen steeds meer terug op eigen helft, dit betekende echter niet dat we geen kansen meer creëerden. Zo mocht ABBA 2 keer aanleggen vanuit een vrije trap en stoomde, na ongeveer een half uur gespeeld te hebben, Sjans af op de keeper van Bakhuizen. Een goede mogelijkheid om Hielpen op een 0-2 voorsprong te zetten, in tegenstelling op Likjen Jappe kon Sjans zijn hoofd niet koel houden voor de goal. Dit resulteerde in een poging waaruit niet duidelijk werd of het ging om een voorzet of schot op doel. Niet veel later was het de beurt aan Bakhuizen, na talloze mislukte lange ballen probeerden zij het nu vanuit een vrije trap. Vanaf een slordige 35 meter werd de bal mooi voorgegeven, zo mooi dat een speler van Bakhuizen zelfs zijn hoofd er tegenaan kon krijgen. Met een lepe kopbal werd de 1-1 op het scorebord gezet, dit bleek ook de ruststand te zijn.

Na een warme kop thee en een korte tactische bespreking maakte iedereen zich klaar om de winterse weersomstandigheden weer te trotseren. Het eerste kwartier van de tweede helft verliep slordig, beide ploegen hadden veel onnodig balverlies waardoor er ook weinig kansen gecreëerd werden. Naarmate de tweede helft vorderde, ontstond er steeds meer ruimte om te voetballen. Zo ontstonden er voor beide ploegen ook nog enkele kansen, echter kwamen ze niet verder dan een paar afzwaaiers en vangballen. Totdat Sjans, zo’n 15 minuten voor tijd, voor de 2e keer vandaag 1 op 1 kwam met de keeper. Vanaf randje 16 werd verwoestend uitgehaald, maar door een katachtige redding bleef de 2e treffer van Hielpen uit. Lang leek het dat de wedstrijd zou eindigen in een gelijkspel, ware het niet dat ABBA in de 91e minuut diep gestuurd werd door Jantje Turbo. ABBA was op kracht en snelheid de verdediging van Bakhuizen te slim af, gaf een goede voorzet op Likjen Jappe die de bal vervolgens in de netten legde. Dit doelpunt werd uitbundig gevierd door de gehele selectie, want het was wel duidelijk dat dit niet meer fout kon gaan. Niet veel later klonk het fluitsignaal, einde wedstrijd. Hielpen pakt 3 hele belangrijke punten en stijgt naar de 7e plaats op de ranglijst.

De 3e helft werd vandaag buiten de havenstad gehouden, in de kantine van Bakhuizen was namelijk de wedstrijd van het Nederlands elftal te volgen. Onder het genot van een groene knuppel, draaiend rad en een ware troubadour werden de zwaarbevochten punten feestelijk gevierd. Volgende week staat de laatste wedstrijd voor de winterstop op het programma, een uitwedstrijd tegen het altijd lastige Arum.